F.A.Q.

Odpovídáme na vaše nejčastější dotazy

Proč tester rychlosti webu?

Naší vizí je zkvalitňovat uživatelský zážitek z webů. Jsme přesvědčení, že rychlost na něj má velký vliv a firmám zvýšení rychlosti přináší lepší plnění cílů jejich webů.

Provozujeme poradenství k rychlosti webu a víme, že nástroje, které lidé používají ne vždy dobře slouží.

Náš tester rychlosti firmám umožní monitorovat rychlost pravidelně, takže nedojde k překvapivým zhoršením.

Jak výsledky měříme?

Provozujeme dvě verze testeru rychlosti a podle toho se různí způsob měření stránek:

Bezplatná verze

Data o rychlosti webů stahujeme z PageSpeed Insights API, vždy v nočních hodinách přes Amazon Web Services. Jednou za dva dny pro desktop, jednou za dva dny pro mobil.

Tato data jsou zdarma k dispozici, ale jsou nestabilní, protože Google negarantuje stabilní testovací prostředí.

PageSpeed Insights API měří mobily pomocí emulace zařízení Moto G4 a na síti rychlosti zhruba 4G. Desktop na 10 Mbit připojení. Umístění testeru je v Evropě.

Verze PLUS

Pro placenou verzi testeru jsme připravili vlastní testovací infrastrukturu, na které otestujeme každé URL pomocí nástroje Lighthouse na Amazon Web Services z německého Frankfurtu. Data jsou díky tomu stabilnější a více odpovídají reálnému provozu.

Testujeme také častěji. Všechny URL testujeme každý den, 5⨉ za sebou, abychom co nejvíce omezili extrémy a odchylky, a to jak na mobilu, tak na desktopu.

Ve verzi PLUS dostanete také detailnější technické údaje, například export průběhu renderování stránky Trace, kterou můžete otevřít v Chrome DevTools.

Na naší infrastruktuře testujeme pomocí emulovaného zařízení Moto G Power, na Lighthouse 11.1.0 a Chrome 114.

Chrome UX Report

V obou verzí také stahujeme data od uživatelů Googlu z Chrome UX Reportu a to jak pro domény, tak pro konkrétní URL.

Měsíční data stahujeme jednou měsíčně a data za posledních 28 dní pro URL i doménu získáváme každý den.

Proč v některých testech chybí data?

Důvodů může být celá řada:

  1. Test je nový a na data je potřeba počkat, u testu zdarma se obvykle objeví do několika minut. Stažení dat pro domény z Chrome UX Reportu se dělá jednou měsíčně, proto to může trvat déle.
  2. Pro dané URL nebo doménu nejsou data. Pokud nevidíte čísla u dat od uživatelů Googlu, může to znamenat, že data nejsou k dispozici. Google hodnoty metriky Web Vitals a ostatních poskytuje jen pro stránky od určité návštěvnosti. To se může stát i u syntetických dat v případě, že stránka nějakým způsobem blokuje roboty.
  3. Stránka nebo doména je nová. Google poskytuje kumulativní data za posledních 28 dní, což znamená, že je nové weby data dostanou s určitým zpožděním.

Pokud se vám zdá, že, i přes výše uvedené důvody, byste data měli vidět, napište nám na e-mail info@pagespeed.cz nebo do .

Proč mají testy některých webů delší historii?

Důvody pro různou délku historie měření mohou být různé:

  1. Pokud není test součástí vašeho dashboardu, uvidíte jen měsíční historii. přihlášeným uživatelům dashboardu zobrazujeme tříměsíční data. V placených testech PLUS uvidíte roční historii.
  2. Některá URL už mohl zkoušet měřit někdo před vámi. V takovém případě máme dobrou zprávu – v testu vám zobrazíme celou historii tohoto měření. Ve vašem testu pak mohou mít různé adresy různě dlouhou historii. Prostě jsme vás nechtěli připravit o zajímavá čísla z doby, kdy jste ještě tento test rychlosti nevytvořili.
  3. URL z testů, na které se nikdo nepodíval déle než tři měsíce, naopak přestáváme měřit.

Jaké jsou nejdůležitější metriky a o jaké hodnoty máme usilovat?

Nejdůležitější jsou metriky Core Web Vitals získané od reálných uživatelů, takže z Chrome UX Reportu (CrUX):

Do března 2024 je na místo INP v platnosti starší metrika FID, ale doporučujeme vám se soustředit již na novou metriku.

V tabulce zobrazujeme 75. percentil pro sadu měření. Více o volbě těchto percentilů je v dokumentaci měřícího API.

Pořadí důležitosti metrik z různých zdrojů je následující:

  • Metriky od uživatelů (CrUX) pro doménu.
  • Metriky od uživatelů (CrUX) pro konkrétní URL.
  • Metriky z Lighthouse pro konkrétní URL.

Proč se liší čísla o rychlosti z různých zdrojů?

Je to zcela běžné a důvody mohou být následující, napříklady tyto:

  • Různé zdroje dat (syntetika nebo reální uživatelé).
  • Různá metodika získávání dat (různě nastavené měření Lighthouse).
  • Měření v různé časy a vliv vytížení vašeho webu nebo zobrazování různých reklam.

Je důležité měřit čísla ze stabilních zdrojů a od uživatelů (CrUX data) a pro dlouhodobé sledování používat jeden nástroj. Z těchto důvodů ostatně vyvíjíme náš tester.